Press ESC to close

U susret novoj školskoj godini: Kako pripremiti dete i osigurati podršku

Avgust je stigao, a nova školska godina sve je bliže. Za roditelje dece sa spinalnom mišićnom atrofijom (SMA), povratak u školske klupe donosi radost, ali i brojne izazove. Svaka promena nosi uzbuđenje, ali i niz pitanja: Kako se izboriti sa fizičkim i društvenim zahtevima školskog okruženja? Koja vrsta podrške je dostupna? Ovaj tekst donosi savete i smernice kako da priprema za školu prođe sa što manje stresa, a uz što više sigurnosti, podsticaja i podrške.

Razgovor sa školom je prvi korak

Otvorena komunikacija sa nastavnicima i stručnim saradnicima ključna je za dobar početak školske godine. Važno je da školski tim bude upoznat sa potrebama deteta, njegovim kapacitetima i mogućnostima. Kada postoji razumevanje, lakše je pronaći rešenja koja detetu omogućavaju da se uključi ravnopravno i bez prepreka.

Razumevanje spinalne mišićne atrofije ne svodi se samo na poznavanje dijagnoze već i na uvid u konkretne mogućnosti i prepreke koje dete ima. Kada škola zna šta je detetu zaista potrebno, lakše se gradi podrška koja omogućava uspeh i ravnopravno učešće u nastavi.

Pravo na Individualni obrazovni plan (IOP)

Inkluzivno obrazovanje je zakonska obaveza obrazovnog sistema kod nas. Deca sa invaliditetom, uključujući i decu sa dijagnozom SMA, imaju pravo na obrazovanje prilagođeno njihovim potrebama. U Srbiji, to se ostvaruje kroz mere individualizacije i otklanjanje fizičkih i komunikacijskih prepreka i izradu individualnog obrazovnog plana.

Individualni obrazovni plan (IOP) je dokument koji omogućava da se nastavni program i uslovi rada usklade sa mogućnostima j potrebama učenika.

Postoje tri nivoa IOP-a:

  • IOP1 – prilagođeni program sa izmenama u organizaciji nastave i uslovima rada, bez izmene sadržaja;

  • IOP2 – izmenjeni program sa prilagođenim ciljevima, sadržajima i ishodima učenja;

  • IOP3 – proširen i produbljen program za učenike sa izuzetnim sposobnostima.

Cilj je da svako dete dobije uslove za učenje koji ga ne isključuju, već osnažuju osiguravajući pozitivne rezultate i napredak u učenju i razvoju.

Tehnička i fizička podrška

Deca sa SMA često koriste dodatna pomagala poput invalidskih kolica, podesivih stolova i specijalnih stolica. Zbog toga je važno da školsko okruženje bude opremljeno i prilagođeno kako bi se omogućilo njihovo nesmetano korišćenje. Takođe, planiranje redovnih pauza za odmor pomaže da se izbegne zamor i stres tokom školskog dana.

Priprema za povratak u školu

Promena rutine može predstavljati izazov, stoga je neophodno da dete bude spremno i fizički i psihički. Razgovori o osećanjima, očekivanjima i mogućim strahovima pomažu u smanjenju stresa i jačanju samopouzdanja. Postepeno upoznavanje sa učionicama, nastavnicima i školskim režimom pre početka nastave olakšava uključivanje i daje sigurnost.

Mentalno zdravlje i socijalna uključenost

Škola nije samo mesto za sticanje znanja, već i prostor za građenje prijateljstava i socijalnih veza. Podizanje svesti vršnjaka o SMA kroz rad nastavnika i roditelja ključan je korak ka prihvatanju i podršci. Razumevanje i podrška vršnjaka, kao i nastavnike, značajno doprinose pozitivnom i inkluzivnom školskom iskustvu.
Povratak u školu predstavlja važan korak kako za dete, tako i za porodicu. Uz dobru pripremu, otvorenu komunikaciju i adekvatnu podršku, školska godina može proteći uspešno, sigurno i ispunjeno. Važno je imati na umu da postoji zajednica, stručnjaci i alati koji pružaju pomoć i podršku na svakom koraku ovog procesa.